Urząd Miasta Jelenia Góra


Pl. Ratuszowy 58
58-500 Jelenia Góra


tel. +48 75 754 61 01,
      +48 75 754 62 10
fax +4875 754 61 59


Adres skrytki ePUAP:               
/UMJG/SkrytkaESP


NIP 611-238-50-43
REGON 000579431


www.jeleniagora.pl

Informacje podstawowe i formularze

XML A pomniejsz czcionkę A standardowy rozmiar A powiększ czcionkę

Treść

PODATEK OD NIERUCHOMOŚCI

Wydział/Jednostka prowadząca
Departament Finansów, Referat Wymiaru Podatków i Dochodów Podatkowych  (email: podatki@jeleniagóra.pl)

Miejsce złożenia dokumentów

 - Departament Finansów, Referat Wymiaru Podatków i Dochodów Podatkowych,  
   Jelenia Góra, ul.Sudecka 29, pok.29;
 - punkty rejestracji Urzędu Miasta, lub 
 - drogą pocztową/elektroniczną-poprzez ePUAP.


Informacja telefoniczna:
Departament Finansów, Referat Wymiaru Podatków i Dochodów Podatkowych 

OSOBY FIZYCZNE – pok. nr 29;  tel. 75 75 46 238/ lub 75 75 46 221
OSOBY PRAWNE – pok. nr 31; tel. 75 75 49 010

Wymagane dokumenty


OSOBY FIZYCZNE - Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych, sporządzona na formularzu według ustalonego wzoru złożona przez osoby fizyczne w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie obowiązku w podatku od nieruchomości, względnie sposobu wykorzystania nieruchomości mającego wpływ na wysokość opodatkowania.

OSOBY PRAWNE - Deklaracja na podatek od nieruchomości sporządzona na formularzu według ustalonego wzoru złożona w terminie do 31 stycznia. W przypadku powstania obowiązku podatkowego po dniu 31 stycznia, deklaracje należy składać w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku.

Podatnicy są zobowiązani odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia okoliczności mających wpływ na powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego, lub zmianę miejsca zamieszkania, lub siedziby - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tych okoliczności.

Opłaty

Złożenie deklaracji podatkowej - bez opłat.
Złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, wypisu lub kopii, podlega opłacie skarbowej w kwocie 17 zł, od każdego stosunku pełnomocnictwa (prokury).

Formularze deklaracji (obowiązujące do dnia 30 czerwca 2019r.) dostępne są w formie załączników na dole strony.

Z dniem 1 lipca 2019r. wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 maja 2019r. w sprawie wzorów informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości (link do pobrania)

Wpłat z tytułu podatku od nieruchomości należy dokonywać:


OSOBY FIZYCZNE:
- na indywidualny rachunek bankowy wskazany w decyzji podatkowej
- w punktach kasowych Urzędu Miasta - ul.Sudecka 29 i Plac Ratuszowy 58, czynnych w godzinach:
      od 7.40 do 14.30 (poniedziałek, wtorek, środa)
      od 7.40 do 15.30 (czwartek)
      od 7.40 do 13.30 (piątek)

OSOBY PRAWNE
- na indywidualny rachunek bankowy,
Warunkowo nowi podatnicy składający po raz pierwszy deklarację podatkową, którzy nie uzyskali jeszcze indywidualnego numeru rachunku bankowego, korzystają z numeru konta bankowego podstawowego:  
URZĄD MIASTA JELENIA GÓRA
BANK MILLENIUM S.A. O/JELENIA GÓRA
NR  98 1160 2202 0000 0000 6011 5566

dla przelewów zagranicznych:

BIC/S.W.I.F.T: BIGBPLPWXXX
IBAN:PL 98 1160 2202 0000 0000 6011 5566

Termin i sposób załatwienia

OSOBY FIZYCZNE - decyzja organu podatkowego ustalająca wysokość zobowiązania podatkowego jako wynik przeprowadzonego postępowania podatkowego. Podatek płatny jest w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego w terminach do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września oraz 15 listopada. Danina będzie płatna jednorazowo w przypadkach, gdy jej kwota nie przekroczy 100 zł. W takiej sytuacji podatnik będzie musiał zapłacić podatek jednorazowo, w terminie płatności pierwszej raty.

OSOBY PRAWNE - Podatek jest płatny w 12 ratach do 15 dnia każdego miesiąca, a za miesiąc styczeń do dnia 31 stycznia. Należny podatek obliczony w wyniku samoopodatkowania poprzez złożenie deklaracji podatkowej, lub określony decyzją organu podatkowego jako wynik przeprowadzonego postępowania podatkowego wobec niezłożenia deklaracji podatkowej. Danina będzie płatna jednorazowo w przypadkach, gdy jej kwota nie przekroczy 100 zł. W takiej sytuacji podatnik będzie musiał zapłacić podatek jednorazowo, w terminie płatności pierwszej raty.

Podstawa prawna
Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (link do pobrania).

Uchwała nr 354.XLV.2017 Rady Miejskiej Jeleniej Góry z dnia 28 listopada 2017r.  w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości (link do pobrania).

Uchwała nr 357.XLV.2017 Rady Miejskiej Jeleniej Góry z dnia 28 listopada 2017r.  zmieniająca uchwałę w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych (link do pobrania).

Tryb odwoławczy
Od decyzji przysługuje stronie prawo odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Jeleniej Górze, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Prezydenta Miasta Jeleniej Góry.

Inne informacje
Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku lub zmiany.
Obowiązek wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek.
Podatnicy są zobowiązani odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia okoliczności mających wpływ na powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego, lub zmianę miejsca zamieszkania, lub siedziby - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tych okoliczności.
Niezapłacony w terminie podatek wraz z odsetkami za zwłokę podlega ściągnięciu w drodze egzekucji administracyjnej.

INFORMACJA DOTYCZĄCA PODPISYWANIA DEKLARACJI PODATKOWYCH PRZEZ PEŁNOMOCNIKA
Rozdział 9a ustawy Ordynacja podatkowa reguluje możliwość podpisywania deklaracji podatkowych przez pełnomocnika. Stanowi on, iż pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji wystawione przez podatnika składa się organowi podatkowemu właściwemu w sprawach podatku, którego dana deklaracja dotyczy. Z chwilą złożenia pełnomocnictwa w organie podatkowym wystarczającym jest, aby deklaracje były podpisywane przez pełnomocnika. Podatnik może jednak w takiej sytuacji nadal osobiście podpisywać deklaracje. Jeżeli przepisy prawa podatkowego wymagają podpisania deklaracji przez więcej niż jedną osobę, pełnomocnictwo do podpisania tej deklaracji jest skuteczne, jeżeli udzieliły go wszystkie osoby. Zgodnie z Ordynacją podatkową, pod pojęciem deklaracji należy rozumieć również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego podatnicy. Zawiadomienie o odwołaniu pełnomocnictwa również musi zostać złożone organowi podatkowemu. Od chwili złożenia tego zawiadomienia obowiązek podpisywania deklaracji spoczywa na podatniku. Podkreślić należy, iż zgodnie z regulacją art. 80a § 4 Ordynacji podatkowej pełnomocnikiem nie musi być doradca podatkowy. W świetle przepisów dotyczących pełnomocnictw w postępowaniu podatkowym, do których odnosi się dyspozycja przedmiotowego artykułu, pełnomocnikiem może być każda osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych. Pełnomocnictwa należy składać na obowiązującym druku określonym przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
WAŻNE!
Z chwilą złożenia w Urzędzie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, powstaje obowiązek zapłaty  opłaty skarbowej w wysokości 17 zł. Pełnomocnictwo udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu jest zwolnione z opłaty skarbowej.





Załączniki

Powiadom znajomego

Powiadom znajomego

* Pole wymagane

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Zamknij