W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Jelenia Góra

 

Pl. Ratuszowy 58; 58-500 Jelenia Góra

tel. +48 75 754 61 01, lub +48 75 754 62 10
fax +4875 754 62 90

 

 

Adres skrytki ePUAP: /UMJG/SkrytkaESP

NIP 611-238-50-43; REGON 000579431

www.jeleniagora.pl

Informacje podstawowe, stawki 2024 roku i formularze

PODATEK LEŚNY

Wydział/Jednostka prowadząca/ Miejsce złożenia dokumentów
Departament Finansów, Wydział Wymiaru Podatków i Dochodów Podatkowych, ul. Sudecka 29, punkty kancelaryjne Urzędu Miasta, drogą pocztową lub drogą elektroniczną poprzez ePUAP:/UMJG/SkrytkaESP

Informacja telefoniczna:
OSOBY FIZYCZNE – tel. 75 75 46 221 lub 75 75 46 238 (pok. 29)
OSOBY PRAWNE – tel. 75 75 49 010 (pok. 31)
 
Wymagane dokumenty dot. osób fizycznych:
Informacji o lasach (IL-1) wraz z załącznikami:
- ZIL-1 – dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu,
- ZIL-2 – dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania,
- ZIL-3 – dane pozostałych podatników.

Dodatkowo mogą wystąpić np. kserokopia aktu notarialnego*; wypis z rejestru gruntów*; wypis z rejestru budynków*; zawiadomienie o zmianie z ewidencji gruntów i budynków*; kserokopia lub oryginał umowy dzierżawy*; kserokopia umowy najmu*; inne informacje dot. posiadania budynku lub jego części, gruntów, budowli*; postanowienie sądu o nabyciu spadku*; akt poświadczenia dziedziczenia*; pełnomocnictwo*.

Wymagane dokumenty dot. osób prawnych:
Deklaracja na podatek leśny (DL-1) wraz z załącznikami:
- ZDL-1 – dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu,
- ZDL-2 – dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania.

Deklaracja na podatek leśny sporządzona na formularzu według ustalonego wzoru złożona w terminie do 31 stycznia. W przypadku powstania obowiązku podatkowego po dniu 31 stycznia, deklaracje należy składać w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku.

Podatnicy są zobowiązani odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia okoliczności mających wpływ na powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego, lub zmianę miejsca zamieszkania, lub siedziby - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tych okoliczności.

Opłaty
1. Złożenie deklaracji podatkowej - bez opłat.
2. Opłata skarbowa w kwocie 17 zł, w przypadku złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, wypisu lub kopii - od każdego stosunku pełnomocnictwa/ prokury 

STAWKA PODATKU LEŚNEGO: 
Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 20 października 2023 r. w sprawie średniej ceny sprzedaży drewna, obliczonej według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2023 r. (M.P.2023.1130)

Średnia cena sprzedaży drewna uzyskana przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały wyniosła 327,43 za za 1 m3
- Stawka 72,0346 zł za 1 ha fiz.
- Stawka 36,0173 zł za 1 ha fiz. - dla rezerwatów przyrody i parków narodowych
 
FORMULARZE PODATKOWE DO POBRANIA (Od 1 lipca 2019 r. obowiązują formularze podatkowe wynikające z Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 maja 2019 r. w sprawie wzorów informacji o lasach i deklaracji na podatek leśny)

Wpłat z tytułu podatku leśnego należy dokonywać:

OSOBY FIZYCZNE:
1. na indywidualny rachunek bankowy wskazany w decyzji podatkowej

2. (bez prowizji):
- w oddziale Banku Millennium S.A. przy Placu Wyszyńskiego 52

- w punkcie kasowym CONNECT przy Placu Piastowskim 15a

OSOBY PRAWNE:
- na indywidualny rachunek bankowy

Warunkowo nowi podatnicy składający po raz pierwszy deklarację podatkową, którzy nie uzyskali jeszcze indywidualnego numeru rachunku bankowego, korzystają z numeru konta bankowego podstawowego:  
URZĄD MIASTA JELENIA GÓRA
BANK MILLENNIUM S.A. O/JELENIA GÓRA
NR  98 1160 2202 0000 0000 6011 5566

dla przelewów zagranicznych:
BIC/S.W.I.F.T: BIGBPLPWXXX
IBAN:PL 98 1160 2202 0000 0000 6011 5566
 
Informacje dodatkowe:
Opodatkowaniu podatkiem leśnym podlegają określone w ustawie lasy, z wyjątkiem lasów zajętych na wykonywanie innej działalności gospodarczej niż działalność leśna. 
Lasem w rozumieniu ustawy są grunty leśne sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako lasy. 
Obowiązek podatkowy w zakresie podatku leśnego powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaistniały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku.
Obowiązek podatkowy wygasa ostatniego dnia miesiąca, w którym przestały istnieć okoliczności uzasadniające ten obowiązek.
Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w trakcie roku podatkowego, podatek leśny za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek.

OSOBY FIZYCZNE
Są obowiązane złożyć organowi podatkowemu, właściwemu ze względu na miejsce położenia lasu, informacje o lasach, sporządzone na formularzach według ustalonego wzoru, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku w podatku leśnym, lub o zaistnieniu zmian.
Podatek leśny na rok podatkowy od osób fizycznych, ustala w drodze decyzji, organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce położenia lasu. 

Podatek jest płatny w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminach do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego.
Jeżeli w trakcie roku podatkowego nastąpiło wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie podatku leśnego lub zaistniały zmiany, organ podatkowy dokonuje zmiany decyzji, którą ustalono ten podatek. 

OSOBY PRAWNE
oraz jednostki organizacyjne, w tym spółki, nieposiadające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Lasów Państwowych, a także jednostki organizacyjne Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa są obowiązane:
1) składać, w terminie do dnia 15 stycznia, organowi podatkowemu, właściwemu ze względu na miejsce położenia lasów, deklaracje na podatek leśny na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku;
2) odpowiednio skorygować deklaracje, w razie zaistnienia zmian, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tych zmian;
3) wpłacać w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego obliczony w deklaracji podatek leśny na rachunek budżetu właściwej gminy, za poszczególne miesiące, do dnia 15 każdego miesiąca.

W przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł, podatek jest płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty. 

Podstawa prawna
 

Załączniki

Powiadom znajomego