PODATEK OD ŚRODKÓW TRANSPORTOWYCH

Wydział/Jednostka prowadząca/ Miejsce złożenia dokumentów
Departament Finansów, Wydział Wymiaru Podatków i Dochodów Podatkowych, ul. Sudecka 29, punkty kancelaryjne Urzędu Miasta, drogą pocztową lub drogą elektroniczną poprzez ePUAP:/UMJG/SkrytkaESP
 
Informacja telefoniczna:
tel. 75 75 46 218 (pok. nr 32)

Wymagane dokumenty

DEKLARACJA NA PODATEK OD ŚRODKÓW TRANSPORTOWYCH (do pobrania)

Podatnicy są zobowiązani składać, w terminie do dnia 15 lutego właściwemu organowi podatkowemu deklaracje na podatek od środków transportowych na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru DT-1 wraz z załącznikiem DT-1/A, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku.
Podatnicy są zobowiązani odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia okoliczności mających wpływ na powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego, lub zmianę miejsca zamieszkania, lub siedziby - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tych okoliczności.

Opłaty
1. Złożenie deklaracji podatkowej - bez opłat.
2. Opłata skarbowa w kwocie 17 zł, w przypadku złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, wypisu lub kopii - od każdego stosunku pełnomocnictwa/ prokury
 
Stawki podatku od środków transportowych 2024:
Uchwała nr 410.XLIII.2021 Rady Miejskiej Jeleniej Góry z dnia 17 listopada 2021 r. w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych
Zwolnienia w podatku od środków transportowych w 2024 roku:
Uchwała nr 705.LXXIII.2023 Rady Miejskiej Jeleniej Góry z dnia 22 listopada 2023 r. w sprawie zwolnienia od podatku od środków transportowych
 
Wpłat z tytułu podatku od środków transportowych należy dokonywać:

1. na indywidualny rachunek bankowy wskazany w decyzji podatkowej

2. (bez prowizji):
- w oddziale Banku Millennium S.A. przy Placu Wyszyńskiego 52 
- w punkcie kasowym CONNECT przy Placu Piastowskim 15a

Warunkowo nowi podatnicy składający po raz pierwszy deklarację podatkową, którzy nie uzyskali jeszcze indywidualnego numeru rachunku bankowego, korzystają z numeru konta bankowego podstawowego:  

URZĄD MIASTA JELENIA GÓRA
BANK MILLENNIUM S.A. O/JELENIA GÓRA
NR  98 1160 2202 0000 0000 6011 5566

dla przelewów zagranicznych:
BIC/S.W.I.F.T: BIGBPLPWXXX
IBAN:PL 98 1160 2202 0000 0000 6011 5566

Termin i sposób załatwienia
Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy:
    • został zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a w przypadku nabycia środka transportowego zarejestrowanego od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został nabyty,
    • został dopuszczony ponownie do ruchu po upływie okresu, na jaki została wydana decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu tego pojazdu z ruchu.

Zarejestrowanie środka transportowego oznacza jego rejestrację, z wyjątkiem rejestracji czasowej, w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym.

W przypadku zmiany właściciela środka transportowego zarejestrowanego, obowiązek podatkowy ciąży na poprzednim właścicielu do końca miesiąca, w którym nastąpiło przeniesienie własności.

Obowiązek podatkowy wygasa z końcem miesiąca, w którym środek transportowy został wyrejestrowany lub wydana została decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu tego pojazdu z ruchu lub z końcem miesiąca, w którym upłynął czas, na który pojazd powierzono.

Podatek od środków transportowych jest płatny w dwóch ratach proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie do dnia 15 lutego i do dnia 15 września każdego roku.
Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku, podatek za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek.

Jeżeli obowiązek podatkowy powstał:
1) po dniu 1 lutego, a przed dniem 1 września danego roku, podatek za ten rok płatny jest w dwóch ratach proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego w terminie:
    • w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego - I rata,
    • do dnia 15 września danego roku - II rata,
2) od dnia 1 września danego roku, podatek jest płatny jednorazowo w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Podatnicy są zobowiązani wpłacać obliczony w deklaracji podatek od środków transportowych  - bez wezwania - na rachunek budżetu miasta Jelenia Góra w ustawowo określonych terminach. 
Niezapłacony w terminie podatek wraz z odsetkami za zwłokę podlega ściągnięciu w drodze egzekucji administracyjnej.


Podstawa prawna
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (link do pobrania).
 
Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (link do pobrania).

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 13 grudnia 2018 r. w sprawie wzoru deklaracji na podatek od środków transportowych (link do pobrania)




Załączniki:

WNIOSEK W SPRAWIE NADPŁATY