PODATEK LEŚNY

Wydział/Jednostka prowadząca
Departament Finansów, Referat Wymiaru Podatków i Dochodów Podatkowych  (email: podatki@jeleniagora.pl)

Miejsce złożenia dokumentów
Departament Finansów, Referat Wymiaru Podatków i Dochodów Podatkowych, Jelenia Góra, ul.Sudecka 29, punkty rejestracji Urzędu Miasta, lub drogą pocztową/elektroniczną- poprzez EPUAP.

Informacja telefoniczna:
Departament Finansów, Referat Wymiaru Podatków i Dochodów Podatkowych 

- osoby fizyczne - pok. nr 29 tel.75 75 46 238
- osoby prawne  - pok. nr 31 tel. 75 75 49 010

Wymagane dokumenty

Osoby fizyczne - Informacja o lasach, sporządzona na formularzu według ustalonego wzoru dla osób fizycznych złożona w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku w podatku leśnym lub od dnia zdarzenia mającego wpływ na wysokość opodatkowania

Osoby prawne - Deklaracja na podatek leśny sporządzona na formularzu według ustalonego wzoru dla osób prawnych, jednostek organizacyjnych w tym spółek, nieposiadających osobowości prawnej, jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, jednostek organizacyjnych Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa złożona w terminie do 15 stycznia. W przypadku powstania obowiązku podatkowego po dniu 15 stycznia, deklaracje należy składać w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku.

Opłaty

Podatek leśny od 1 ha za 2019 rok wynosi:
- stawka podstawowa - 42,24 zł za 1 ha fiz.
- 50 % stawki (dla rezerwatów przyrody i parków narodowych ) - 21,12 zł za 1 ha fiz.
Średnia cena sprzedaży drewna uzyskana przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2018 roku wyniosła 191,98 zł za 1 m3.

Wpłat z tytułu podatku leśnego osoby fizyczne winny dokonywać:

- na indywidualny rachunek bankowy, wskazany w decyzji podatkowej,
- w punktach kasowych Urzędu Miasta - ul.Sudecka 29 i Plac Ratuszowy 58, czynnych w godzinach:
      od 7.40 do 14.30 (poniedziałek, wtorek, środa)
      od 7.40 do 15.30 (czwartek)
      od 7.40 do 13.30 (piątek)

Wpłat z tytułu podatku leśnego osoby prawne winny dokonywać:

-
na rachunek bankowy: 
URZĄD MIASTA JELENIA GÓRA
BANK MILLENIUM S.A. O/JELENIA GÓRA
NR  98 1160 2202 0000 0000 6011 5566

dla przelewów zagranicznych:
BIC/S.W.I.F.T: BIGBPLPWXXX
IBAN:PL 98 1160 2202 0000 0000 6011 5566

Termin i sposób załatwienia
Wydanie decyzji ustalającej wysokość podatku w przypadku opodatkowania lasu będącego w posiadaniu osób fizycznych.
W przypadku osób prawnych podatek jest płatny na podstawie złożonej deklaracji (bez wezwania organu podatkowego).

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (link do pobrania).

Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 19 października 2018 r. w sprawie średniej ceny sprzedaży drewna, obliczonej według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2018 r. (link do pobrania)

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2019r. w sprawie wzorów informacji o lasach i deklaracji na podatek leśny (link do pobrania.)

Tryb odwoławczy
Od decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Jeleniej Górze, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Prezydenta Miasta Jeleniej Góry.

Inne informacje
Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaistniały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku.
Obowiązek wygasa ostatniego dnia miesiąca, w którym przestały istnieć okoliczności uzasadniające ten obowiązek. W przypadku gdy obowiązek powstał lub wygasł w ciągu roku, podatek za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy w których istniał obowiązek.
Podatek jest płatny w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego w terminach do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września oraz 15 listopada - w przypadku osób fizycznych oraz do 15 każdego miesiąca w przypadku osób prawnych. Danina będzie płatna jednorazowo w przypadkach, gdy jej kwota nie przekroczy 100 zł. W takiej sytuacji właściciel lub posiadacz nieruchomości będzie musiał zapłacić podatek jednorazowo, w terminie płatności pierwszej raty.

Formularze deklaracji (obowiązujące do dnia 30 czerwca 2019r.) dostępne są w formie załączników na dole strony.

Z dniem 1 lipca 2019r. wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2019r. w sprawie wzorów informacji o lasach i deklaracji na podatek leśny (Dz.U.z 2019r.,poz.1126). Wzory w nim określone będą miały zastosowanie w sytuacji powstania obowiązku podatkowego po  dniu 30 czerwca 2019r. (link do pobrania).




Załączniki:

Informacja o lasach dla osób fizycznych
Informacja o lasach dla osób fizycznych (wersja aktywna)
Deklaracja na podatek leśny
Deklaracja na podatek leśny (wersja aktywna)
Wniosek w sprawie nadpłaty