PODATEK LEŚNY

Wydział/Jednostka prowadząca/ Miejsce złożenia dokumentów
Departament Finansów, Wydział Wymiaru Podatków i Dochodów Podatkowych, ul. Sudecka 29, punkty kancelaryjne Urzędu Miasta, drogą pocztową lub drogą elektroniczną poprzez ePUAP:/UMJG/SkrytkaESP

Informacja telefoniczna:
OSOBY FIZYCZNE – pok. nr 29; tel. 75 75 46 221/238
OSOBY PRAWNE – pok. nr 31; tel. 75 75 49 010
 
Wymagane dokumenty dot. osób fizycznych:
Informacji o lasach (IL-1) wraz z załącznikami:
- ZIL-1 – dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu,
- ZIL-2 – dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania,
- ZIL-3 – dane pozostałych podatników.

Dodatkowo mogą wystąpić np. kserokopia aktu notarialnego*; wypis z rejestru gruntów*; wypis z rejestru budynków*; zawiadomienie o zmianie z ewidencji gruntów i budynków*; kserokopia lub oryginał umowy dzierżawy*; kserokopia umowy najmu*; inne informacje dot. posiadania budynku lub jego części, gruntów, budowli*; postanowienie sądu o nabyciu spadku*; akt poświadczenia dziedziczenia*; pełnomocnictwo*.

Wymagane dokumenty dot. osób prawnych:
Deklaracja na podatek leśny (DL-1) wraz z załącznikami:
- ZDL-1 – dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu,
- ZDL-2 – dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania.

Deklaracja na podatek od nieruchomości sporządzona na formularzu według ustalonego wzoru złożona w terminie do 31 stycznia. W przypadku powstania obowiązku podatkowego po dniu 31 stycznia, deklaracje należy składać w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku.

Podatnicy są zobowiązani odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia okoliczności mających wpływ na powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego, lub zmianę miejsca zamieszkania, lub siedziby - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tych okoliczności.

Opłaty
1. Złożenie deklaracji podatkowej - bez opłat.
2. Opłata skarbowa w kwocie 17 zł, w przypadku złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, wypisu lub kopii - od każdego stosunku pełnomocnictwa/ prokury 

Stawki podatkowe
Podatek leśny za 2024 rok od 1 ha wynosi: 
 
Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 20 października 2023 r. w sprawie średniej ceny sprzedaży drewna, obliczonej według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2023 r. (M.P.2023.1130)

Średnia cena sprzedaży drewna uzyskana przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały wyniosła 327,43 za za 1 m3
- Stawka 72,0346 zł za 1 ha fiz.
- Stawka 36,0173 zł za 1 ha fiz. - dla rezerwatów przyrody i parków narodowych
 
FORMULARZE PODATKOWE DO POBRANIA (Od 1 lipca 2019 r. obowiązują formularze podatkowe wynikające z Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 maja 2019 r. w sprawie wzorów informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości)

Wpłat z tytułu podatku leśnego należy dokonywać:
OSOBY FIZYCZNE:
1. na indywidualny rachunek bankowy wskazany w decyzji podatkowej

2. (bez prowizji):
- w oddziale Banku Millennium S.A. przy Placu Wyszyńskiego 52 
- w punkcie kasowym CONNECT przy Placu Piastowskim 15a
 
OSOBY PRAWNE:
- na rachunek bankowy: 
URZĄD MIASTA JELENIA GÓRA
BANK MILLENNIUM S.A. O/JELENIA GÓRA
NR  98 1160 2202 0000 0000 6011 5566

dla przelewów zagranicznych:
BIC/S.W.I.F.T: BIGBPLPWXXX
IBAN:PL 98 1160 2202 0000 0000 6011 5566
 
Termin i sposób załatwienia
Wydanie decyzji ustalającej wysokość podatku w przypadku opodatkowania lasu będącego w posiadaniu osób fizycznych.
W przypadku osób prawnych podatek jest płatny na podstawie złożonej deklaracji (bez wezwania organu podatkowego).

Podstawa prawna
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa

Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (link do pobrania).
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2019 r. w sprawie wzorów informacji o lasach i deklaracji na podatek leśny


Załączniki:

WNIOSEK W SPRAWIE NADPŁATY