ZWROT PODATKU AKCYZOWEGO

Wydział/Jednostka prowadząca
Departament Finansów, Referat Wymiaru Podatków i Dochodów Podatkowych (email: podatki@jeleniagóra.pl)

Miejsce złożenia dokumentów

 - Departament Finansów, Referat Wymiaru Podatków i Dochodów Podatkowych,  
   Jelenia Góra, ul.Sudecka 29,
   - pok.29 (OSOBY FIZYCZNE);
   - pok.31 (OSOBY PRAWNE);
 - punkty rejestracji Urzędu Miasta, lub 
 - drogą pocztową/elektroniczną-poprzez ePUAP.


Informacja telefoniczna:
Departament Finansów, Referat Wymiaru Podatków i Dochodów Podatkowych 

OSOBY FIZYCZNE – pok. nr 29;  tel. 75 75 46 238/ lub 75 75 46 221
OSOBY PRAWNE – pok. nr 31; tel. 75 75 49 010

Wymagane dokumenty


OSOBY
FIZYCZNE - Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych,
sporządzona na formularzu według ustalonego wzoru złożona przez osoby
fizyczne w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności
uzasadniających powstanie obowiązku w podatku od nieruchomości,
względnie sposobu wykorzystania nieruchomości mającego wpływ na wysokość
opodatkowania.

OSOBY PRAWNE - Deklaracja na podatek od
nieruchomości sporządzona na formularzu według ustalonego wzoru złożona w
terminie do 31 stycznia. W przypadku powstania obowiązku podatkowego po
dniu 31 stycznia, deklaracje należy składać w terminie 14 dni od dnia
wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku.

Podatnicy
są zobowiązani odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia
okoliczności mających wpływ na powstanie lub wygaśnięcie obowiązku
podatkowego, lub zmianę miejsca zamieszkania, lub siedziby - w terminie
14 dni od dnia zaistnienia tych okoliczności.

Opłaty

Złożenie deklaracji podatkowej - bez opłat.
Złożenie
dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz
jego odpisu, wypisu lub kopii, podlega opłacie skarbowej w kwocie 17 zł,
od każdego stosunku pełnomocnictwa (prokury).

Formularze deklaracji (obowiązujące do dnia 30 czerwca 2019r.) dostępne są w formie załączników na dole strony.

Z
dniem 1 lipca 2019r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z
dnia 30 maja 2019r. w sprawie wzorów informacji o nieruchomościach i
obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości
(Dz.U.z 2019r.,poz.1104).
Wzory deklaracji podatkowych mają zastosowanie w sytuacji powstania obowiązku podatkowego po  dniu 30 czerwca 2019r. (link do pobrania).


Wpłat z tytułu podatku od nieruchomości należy dokonywać:


OSOBY FIZYCZNE:
- na indywidualny rachunek bankowy wskazany w decyzji podatkowej
- w punktach kasowych Urzędu Miasta - ul.Sudecka 29 i Plac Ratuszowy 58, czynnych w godzinach:
      od 7.40 do 14.30 (poniedziałek, wtorek, środa)
      od 7.40 do 15.30 (czwartek)
      od 7.40 do 13.30 (piątek)

OSOBY PRAWNE
- na indywidualny rachunek bankowy,
Warunkowo
nowi podatnicy składający po raz pierwszy deklarację podatkową, którzy
nie uzyskali jeszcze indywidualnego numeru rachunku bankowego,
korzystają z numeru konta bankowego podstawowego:  

URZĄD MIASTA JELENIA GÓRA

BANK MILLENIUM S.A. O/JELENIA GÓRA
NR  98 1160 2202 0000 0000 6011 5566

dla przelewów zagranicznych:

BIC/S.W.I.F.T: BIGBPLPWXXX
IBAN:PL 98 1160 2202 0000 0000 6011 5566

Termin i sposób załatwienia

OSOBY
FIZYCZNE - decyzja organu podatkowego ustalająca wysokość zobowiązania
podatkowego jako wynik przeprowadzonego postępowania podatkowego.
Podatek płatny jest w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku
podatkowego w terminach do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września oraz 15
listopada. Danina będzie płatna jednorazowo w przypadkach, gdy jej kwota
nie przekroczy 100 zł. W takiej sytuacji podatnik będzie musiał
zapłacić podatek jednorazowo, w terminie płatności pierwszej raty.

OSOBY
PRAWNE - Podatek jest płatny w 12 ratach do 15 dnia każdego miesiąca, a
za miesiąc styczeń do dnia 31 stycznia. Należny podatek obliczony w
wyniku samoopodatkowania poprzez złożenie deklaracji podatkowej, lub
określony decyzją organu podatkowego jako wynik przeprowadzonego
postępowania podatkowego wobec niezłożenia deklaracji podatkowej. Danina
będzie płatna jednorazowo w przypadkach, gdy jej kwota nie przekroczy
100 zł. W takiej sytuacji podatnik będzie musiał zapłacić podatek
jednorazowo, w terminie płatności pierwszej raty.

Podstawa prawna
Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (link do pobrania).

Uchwała
nr 354.XLV.2017 Rady Miejskiej Jeleniej Góry z dnia 28 listopada
2017r.  w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości
(link do pobrania).


Uchwała
nr 357.XLV.2017 Rady Miejskiej Jeleniej Góry z dnia 28 listopada
2017r.  zmieniająca uchwałę w sprawie określenia wzorów formularzy
informacji i deklaracji podatkowych (link do pobrania).


Rozporządzenie
Ministra Finansów z dnia 30 maja 2019r. w sprawie wzorów informacji o
nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od
nieruchomości (link do pobrania).



Tryb odwoławczy

Od
decyzji przysługuje stronie prawo odwołania do Samorządowego Kolegium
Odwoławczego w Jeleniej Górze, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Prezydenta Miasta Jeleniej Góry.

Inne informacje

Każdy rolnik, który chce odzyskać część pieniędzy wydanych na olej napędowy używany do produkcji rolnej powinien zbierać faktury VAT

  • w terminie od 1 lutego 2019 r. do 1 kwietnia 2019 r. należy złożyć odpowiedni wniosek do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, w zależności od miejsca położenia gruntów rolnych wraz z fakturami VAT (lub ich kopiami) stanowiącymi dowód zakupu oleju napędowego w okresie od 1 sierpnia 2018 r. do 31 stycznia 2019 r.,
  • w terminie od 1 sierpnia 2019 r. do 2 września 2019 r. należy złożyć odpowiedni wniosek do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, w zależności od miejsca położenia gruntów rolnych wraz z fakturami VAT (lub ich kopiami) stanowiącymi dowód zakupu oleju napędowego w okresie od 1 lutego 2019 r. do 31 lipca 2019 r. w ramach limitu zwrotu podatku określonego na 2019 r.

Limit zwrotu podatku akcyzowego w 2019 r. wynosi:

100,00 zł * ilość ha użytków rolnych

oraz

30,00 zł * średnia roczna liczba dużych jednostek przeliczeniowych bydła

Pieniądze wypłacane będą w terminach:

1 kwietnia - 31 maja 2019 r. w przypadku złożenia wniosku w pierwszym terminie

1 - 31 października 2019 r. w przypadku złożenia wniosku w drugim terminie

gotówką w kasie urzędu gminy lub miasta, albo przelewem na rachunek bankowy podany we wniosku.

Materiały



Obowiązek
podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po
miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego
obowiązku lub zmiany.
Obowiązek wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek.
Podatnicy
są zobowiązani odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia
okoliczności mających wpływ na powstanie lub wygaśnięcie obowiązku
podatkowego, lub zmianę miejsca zamieszkania, lub siedziby - w terminie
14 dni od dnia zaistnienia tych okoliczności.
Niezapłacony w terminie podatek wraz z odsetkami za zwłokę podlega ściągnięciu w drodze egzekucji administracyjnej.

INFORMACJA DOTYCZĄCA PODPISYWANIA DEKLARACJI PODATKOWYCH PRZEZ PEŁNOMOCNIKA
Rozdział
9a ustawy Ordynacja podatkowa reguluje możliwość podpisywania
deklaracji podatkowych przez pełnomocnika. Stanowi on, iż pełnomocnictwo
do podpisywania deklaracji wystawione przez podatnika składa się
organowi podatkowemu właściwemu w sprawach podatku, którego dana
deklaracja dotyczy. Z chwilą złożenia pełnomocnictwa w organie
podatkowym wystarczającym jest, aby deklaracje były podpisywane przez
pełnomocnika. Podatnik może jednak w takiej sytuacji nadal osobiście
podpisywać deklaracje. Jeżeli przepisy prawa podatkowego wymagają
podpisania deklaracji przez więcej niż jedną osobę, pełnomocnictwo do
podpisania tej deklaracji jest skuteczne, jeżeli udzieliły go wszystkie
osoby. Zgodnie z Ordynacją podatkową, pod pojęciem deklaracji należy
rozumieć również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania
obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego podatnicy.
Zawiadomienie o odwołaniu pełnomocnictwa również musi zostać złożone
organowi podatkowemu. Od chwili złożenia tego zawiadomienia obowiązek
podpisywania deklaracji spoczywa na podatniku. Podkreślić należy, iż
zgodnie z regulacją art. 80a § 4 Ordynacji podatkowej pełnomocnikiem nie
musi być doradca podatkowy. W świetle przepisów dotyczących
pełnomocnictw w postępowaniu podatkowym, do których odnosi się
dyspozycja przedmiotowego artykułu, pełnomocnikiem może być każda osoba
fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych.
Pełnomocnictwa należy składać na obowiązującym druku określonym przez
ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
WAŻNE!
Z
chwilą złożenia w Urzędzie dokumentu stwierdzającego udzielenie
pełnomocnictwa, powstaje obowiązek zapłaty  opłaty skarbowej w wysokości
17 zł. Pełnomocnictwo udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu,
rodzeństwu jest zwolnione z opłaty skarbowej.