ZWROT PODATKU AKCYZOWEGO

Procedura zwrotu

Edytowalny formularz wniosku o zwrot podatku akcyzowego
Wydział/Jednostka prowadząca

Departament Finansów, Referat Wymiaru Podatków i Dochodów Podatkowych (email: podatki@jeleniagóra.pl)

Miejsce złożenia dokumentów

 - Departament Finansów, Referat Wymiaru Podatków i Dochodów Podatkowych,  
   Jelenia Góra, ul.Sudecka 29,
   - pok.29 (OSOBY FIZYCZNE);
   - pok.31 (OSOBY PRAWNE);
 - punkty rejestracji Urzędu Miasta, lub 
 - drogą pocztową/elektroniczną-poprzez ePUAP.


Informacja telefoniczna:
Departament Finansów, Referat Wymiaru Podatków i Dochodów Podatkowych 

OSOBY FIZYCZNE – pok. nr 29;  tel. 75 75 46 238/ lub 75 75 46 221
OSOBY PRAWNE – pok. nr 31; tel. 75 75 49 010

Zwrot podatku nie przysługuje producentowi rolnemu:

  • będącemu spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, jeżeli ponad połowa kapitału zakładowego spółki ujawnionego w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego została utracona, w tym ponad 1/4 w okresie 12 miesięcy bezpośrednio poprzedzających dzień złożenia wniosku o zwrot podatku
  • będącemu spółką, w której niektórzy członkowie są w sposób nieograniczony odpowiedzialni za zobowiązania spółki, a ponad połowa jej kapitału zgodnie ze sprawozdaniem finansowym została utracona, w tym 1/4 w okresie 12 miesięcy bezpośrednio poprzedzających dzień złożenia wniosku o zwrot podatku
  • bez względu na formę spółki, jeżeli istnieją podstawy do ogłoszenia upadłości

z wyjątkiem producenta rolnego prowadzącego działalność rolniczą krócej niż 3 lata.

Za producenta rolnego uważa się osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, będącą posiadaczem gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym. W przypadku gdy grunty gospodarstwa rolnego stanowią przedmiot posiadania samoistnego i posiadania zależnego, zwrot podatku przysługuje posiadaczowi zależnemu.

W przypadku, gdy grunty gospodarstwa rolnego stanowią przedmiot współposiadania, zwrot podatku akcyzowego przysługuje temu współposiadaczowi, co do którego pozostali współposiadacze wyrazili pisemną zgodę (zgoda będzie wyrażana we wniosku i nie dotyczy współmałżonków).

Kwotę zwrotu podatku ustala się jako iloczyn ilości oleju napędowego zakupionego przez producenta rolnego, wynikającej z faktur VAT, i stawki zwrotu podatku na 1 litr oleju napędowego, obowiązującej w dniu złożenia wniosku o zwrot podatku, w ramach rocznego limitu.

Limit ustala się jako sumę:

  1. kwoty stanowiącej iloczyn stawki zwrotu podatku na 1 litr oleju napędowego, liczby 100 oraz powierzchni użytków rolnych będących w posiadaniu lub współposiadaniu producenta rolnego określonej w ewidencji gruntów i budynków, według stanu na dzień 1 lutego danego roku, oraz
  2. kwoty stanowiącej iloczyn stawki zwrotu podatku na 1 litr oleju napędowego, liczby 30 oraz średniej rocznej liczby dużych jednostek przeliczeniowych bydła będącego w posiadaniu producenta rolnego w roku poprzedzającym rok, w którym został złożony wniosek o zwrot podatku.

Przy ustalaniu limitu nie uwzględnia się:

  1. gruntów gospodarstw rolnych, na których zaprzestano produkcji rolnej w rozumieniu przepisów o podatku rolnym;
  2. gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.

Średnią roczną liczbę dużych jednostek przeliczeniowych bydła ustala się jako iloraz sumy dużych jednostek przeliczeniowych bydła będącego w posiadaniu producenta rolnego w ostatnim dniu każdego miesiąca roku poprzedzającego rok, w którym został złożony wniosek o zwrot podatku, ustalonych z uwzględnieniem wartości współczynników przeliczeniowych sztuk bydła na duże jednostki przeliczeniowe określonych w załączniku do ustawy, i liczby 12.

Zwrot podatku akcyzowego dokonywany na podstawie ustawy z dnia 10 marca 2006r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej jest programem pomocowym przyznawanym na mocy rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1) oraz z Dyrektywą Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. Urz. WE L 283 z 31.10.2003).
W związku z powyższym Prezydent Wrocławia – jako organ właściwy do prowadzenia i załatwiania spraw dotyczących przyznawania producentom rolnym zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej, stanowiącego pomoc publiczną – ma równocześnie obowiązek podawania do publicznej wiadomości danych, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy o finansach publicznych.

Opłaty:
  • opłata skarbowa za złożenie w organie administracji publicznej dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz od jego odpisu, wpisu lub kopii - 17,00 zł

Opłatę skarbową można uiścić bezgotówkowo  na konto Gminy Wrocław w PKO BP S.A. nr 82 1020 5226 0000 6102 0417 7895 lub wpłacić  w Punktach Obsługi Bankowej

Zwolnienie z opłaty skarbowej przysługuje wtedy, gdy pełnomocnictwo udzielane jest małżonkowi, wstępnemu (matce, ojcu, babci, dziadkowi), zstępnemu (synowi, córce, wnukowi, wnuczce) lub rodzeństwu.

Termin i sposób załatwienia sprawy: Wniosek należy składać w terminie:

  • od 1 lutego do ostatniego dnia lutego danego roku,
  • od 1 sierpnia do 31 sierpnia danego roku

Prezydent Wrocławia  na wniosek producenta rolnego przyznaje zwrot podatku w drodze decyzji. Pieniądze wypłacane są w terminach:

  • od dnia 1 kwietnia  do dnia 30 kwietnia - w przypadku złożenia wniosku w pierwszym terminie
  • od dnia 1 października do dnia 31 października – w przypadku złożenia wniosku w drugim terminie, gotówką w kasie Urzędu Miejskiego Wrocławia, albo przelewem na rachunek bankowy podany we wniosku
Tryb odwoławczy: Od decyzji służy Stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu, za pośrednictwem Prezydenta Wrocławia reprezentowanego przez Wydział Podatków i Opłat, w terminie 14 dni od daty otrzymania.
 
Podstawa prawna:
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 z późn. zm.),
  • Ustawa z dnia 10 marca 2006 r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej ( Dz. U. z 2015 r. poz. 1340 z późn. zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 grudnia 2018 r. w sprawie wzoru wniosku o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 2466).

Wymagane wnioski i dokumenty:

  • wniosek o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej
  • faktury VAT stanowiące dowód zakupu oleju napędowego w okresie 6 miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku
  • dokument wydany przez kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zawierający informacje o liczbie dużych jednostek przeliczeniowych bydła będącego w posiadaniu producenta rolnego, w odniesieniu do każdej siedziby stada tego producenta, w ostatnim dniu każdego miesiąca roku poprzedzającego rok, w którym został złożony wniosek o zwrot podatku, ustalonej z uwzględnieniem wartości współczynników przeliczeniowych sztuk bydła na duże jednostki przeliczeniowe określonych w załączniku do ustawy, na podstawie danych zawartych w rejestrze zwierząt gospodarskich oznakowanych, o którym mowa w rozdziale 2 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz. U. z 2017 r. poz. 546 oraz z 2018 r. poz. 1642) - w przypadku ubiegania się przez producenta rolnego o zwrot podatku w odniesieniu do bydła.



Opłaty
Złożenie wniosku  - bez opłat.
Złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, wypisu lub kopii, podlega opłacie skarbowej w kwocie 17 zł, od każdego stosunku pełnomocnictwa (prokury).



Podstawa prawna
Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (link do pobrania).

Uchwała
nr 354.XLV.2017 Rady Miejskiej Jeleniej Góry z dnia 28 listopada
2017r.  w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości
(link do pobrania).


Uchwała
nr 357.XLV.2017 Rady Miejskiej Jeleniej Góry z dnia 28 listopada
2017r.  zmieniająca uchwałę w sprawie określenia wzorów formularzy
informacji i deklaracji podatkowych (link do pobrania).


Rozporządzenie
Ministra Finansów z dnia 30 maja 2019r. w sprawie wzorów informacji o
nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od
nieruchomości (link do pobrania).



Tryb odwoławczy

Od
decyzji przysługuje stronie prawo odwołania do Samorządowego Kolegium
Odwoławczego w Jeleniej Górze, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Prezydenta Miasta Jeleniej Góry.

Inne informacje

Każdy rolnik, który chce odzyskać część pieniędzy wydanych na olej napędowy używany do produkcji rolnej powinien zbierać faktury VAT

  • w terminie od 1 lutego 2019 r. do 1 kwietnia 2019 r. należy złożyć odpowiedni wniosek do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, w zależności od miejsca położenia gruntów rolnych wraz z fakturami VAT (lub ich kopiami) stanowiącymi dowód zakupu oleju napędowego w okresie od 1 sierpnia 2018 r. do 31 stycznia 2019 r.,
  • w terminie od 1 sierpnia 2019 r. do 2 września 2019 r. należy złożyć odpowiedni wniosek do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, w zależności od miejsca położenia gruntów rolnych wraz z fakturami VAT (lub ich kopiami) stanowiącymi dowód zakupu oleju napędowego w okresie od 1 lutego 2019 r. do 31 lipca 2019 r. w ramach limitu zwrotu podatku określonego na 2019 r.

Limit zwrotu podatku akcyzowego w 2019 r. wynosi:

100,00 zł * ilość ha użytków rolnych

oraz

30,00 zł * średnia roczna liczba dużych jednostek przeliczeniowych bydła

Pieniądze wypłacane będą w terminach:

1 kwietnia - 31 maja 2019 r. w przypadku złożenia wniosku w pierwszym terminie

1 - 31 października 2019 r. w przypadku złożenia wniosku w drugim terminie

gotówką w kasie urzędu gminy lub miasta, albo przelewem na rachunek bankowy podany we wniosku.

Materiały



Obowiązek
podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po
miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego
obowiązku lub zmiany.
Obowiązek wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek.
Podatnicy
są zobowiązani odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia
okoliczności mających wpływ na powstanie lub wygaśnięcie obowiązku
podatkowego, lub zmianę miejsca zamieszkania, lub siedziby - w terminie
14 dni od dnia zaistnienia tych okoliczności.
Niezapłacony w terminie podatek wraz z odsetkami za zwłokę podlega ściągnięciu w drodze egzekucji administracyjnej.

INFORMACJA DOTYCZĄCA PODPISYWANIA DEKLARACJI PODATKOWYCH PRZEZ PEŁNOMOCNIKA
Rozdział
9a ustawy Ordynacja podatkowa reguluje możliwość podpisywania
deklaracji podatkowych przez pełnomocnika. Stanowi on, iż pełnomocnictwo
do podpisywania deklaracji wystawione przez podatnika składa się
organowi podatkowemu właściwemu w sprawach podatku, którego dana
deklaracja dotyczy. Z chwilą złożenia pełnomocnictwa w organie
podatkowym wystarczającym jest, aby deklaracje były podpisywane przez
pełnomocnika. Podatnik może jednak w takiej sytuacji nadal osobiście
podpisywać deklaracje. Jeżeli przepisy prawa podatkowego wymagają
podpisania deklaracji przez więcej niż jedną osobę, pełnomocnictwo do
podpisania tej deklaracji jest skuteczne, jeżeli udzieliły go wszystkie
osoby. Zgodnie z Ordynacją podatkową, pod pojęciem deklaracji należy
rozumieć również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania
obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego podatnicy.
Zawiadomienie o odwołaniu pełnomocnictwa również musi zostać złożone
organowi podatkowemu. Od chwili złożenia tego zawiadomienia obowiązek
podpisywania deklaracji spoczywa na podatniku. Podkreślić należy, iż
zgodnie z regulacją art. 80a § 4 Ordynacji podatkowej pełnomocnikiem nie
musi być doradca podatkowy. W świetle przepisów dotyczących
pełnomocnictw w postępowaniu podatkowym, do których odnosi się
dyspozycja przedmiotowego artykułu, pełnomocnikiem może być każda osoba
fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych.
Pełnomocnictwa należy składać na obowiązującym druku określonym przez
ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
WAŻNE!
Z
chwilą złożenia w Urzędzie dokumentu stwierdzającego udzielenie
pełnomocnictwa, powstaje obowiązek zapłaty  opłaty skarbowej w wysokości
17 zł. Pełnomocnictwo udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu,
rodzeństwu jest zwolnione z opłaty skarbowej.