OPŁATA SKARBOWA

 

Wydział/Jednostka prowadząca
Departament Finansów, Wydział Wymiaru Podatków i Dochodów Podatkowych (email: podatki@jeleniagora.pl)

Miejsce złożenia dokumentów
- Departament Finansów, Wydział Wymiaru Podatków i Dochodów Podatkowych, Jelenia Góra, ul. Sudecka 29, pok. 32,
- punkty rejestracji Urzędu Miasta, lub
- drogą pocztową/elektroniczną-poprzez ePUAP: /UMJG/SkrytkaESP

Informacja telefoniczna:
Departament Finansów, Wydział Wymiaru Podatków i Dochodów Podatkowych 
- pok. nr 32 tel. 75 75 46 218
Termin i sposób załatwienia
Wpłat z tytułu opłaty skarbowej należy dokonywać na rachunek bankowy Urzędu Miasta Jelenia Góra:  

URZĄD MIASTA JELENIA GÓRA
BANK MILLENNIUM S.A. O/JELENIA GÓRA
NR  98 1160 2202 0000 0000 6011 5566

dla przelewów zagranicznych:
BIC/S.W.I.F.T: BIGBPLPWXXX
IBAN:PL 98 1160 2202 0000 0000 6011 5566
 
Opłatę skarbową można zapłacić:
- u Inkasentów opłaty skarbowej wyznaczonych Uchwałą Rady Miejskiej Jeleniej Góry Nr 176.XVII.2020 z dnia 26 lutego 2020 r. w sprawie inkasa opłaty skarbowej:

1. Powiat Karkonoski - Starostwo Powiatowe w Jeleniej Górze z siedzibą przy ulicy Kochanowskiego 10, 58-500 Jelenia Góra,

2.  Powiatowy Urząd Pracy w Jeleniej Górze z siedzibą przy ulicy Podchorążych 15, 58-508 Jelenia Góra.
 
w punkcie kasowym CONNECT w budynku Urzędu Miasta przy ul. Sudeckiej 29, czynnym w godzinach:

      od 8.00 do 15.30 (poniedziałek, wtorek, środa)
      od 8.00 do 16.30 (czwartek)
      od 8.00 do 14.30 (piątek)

- w punkcie kasowym CONNECT przy Placu Piastowskim 15a
- w Banku Millennium S.A. przy Placu Wyszyńskiego 52
- w Banku Millennium S.A. przy ul. 1-go Maja 10

      
Od 1 stycznia 2009 r. zapłaty opłaty skarbowej dokonuje się w formie gotówkowej lub bezgotówkowo na rachunek bankowy organu podatkowego.

Opłata skarbowa podlega zwrotowi, jeżeli mimo zapłacenia opłaty, nie dokonano czynności urzędowej, nie wydano zaświadczenia, zezwolenia (pozwolenia, koncesji).

W przypadku nadpłacenia lub dokonania nienależnej zapłaty opłaty skarbowej można ubiegać się o stwierdzenie jej nadpłaty.
Wnioski o zwrot/stwierdzenie nadpłaty z tytułu  opłaty skarbowej należy składać:
- Departament Finansów, Wydział Wymiaru Podatków i Dochodów Podatkowych, 
  Jelenia Góra, ul. Sudecka 29, pok.32, lub
- w punktach rejestracji Urzędu Miasta, lub
- drogą pocztową/elektroniczną-poprzez ePuap.

Podstawa prawna
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (link do pobrania)
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej (link do pobrania).
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (link do pobrania).
Uchwała nr 176.XVII.2020 Rady Miejskiej Jeleniej Góry z dnia 26 lutego 2020 r. w sprawie inkasa opłaty skarbowej (Dz. Urzęd. Woj. Doln., poz.1864)
Uchwała nr 302.XXX.2021 Rady Miejskiej Jeleniej Góry z dnia 24 lutego 2021r. w sprawie zmiany uchwały w sprawie inkasa opłaty skarbowej (Dz. Urzęd. Woj. Doln., poz.1077)

Inne informacje
Opłacie skarbowej podlega:
1. w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej:
    ◦ dokonanie czynności urzędowej na podstawie zgłoszenia lub na wniosek,
    ◦ wydanie zaświadczenia na wniosek,
    ◦ wydanie zezwolenia (pozwolenia, koncesji);
2.złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii - w sprawie z zakresu administracji publicznej lub w postępowaniu sądowym.

Obowiązek zapłaty opłaty skarbowej powstaje:
  • od dokonania czynności urzędowej - z chwilą dokonania lub złożenia wniosku o dokonanie czynności urzędowej,
  • od wydania zaświadczenia - z chwilą złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia,
  • od wydania zezwolenia (pozwolenia, koncesji) - z chwilą złożenia wniosku o wydanie zezwolenia (pozwolenia, koncesji),
  • od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz od jego odpisu, wypisu lub kopii - z chwilą złożenia dokumentu w organie administracji publicznej, sądzie lub podmiocie, o którym mowa w art. 1 ust. 2 ustawy o opłacie skarbowej,
  • od przedmiotu opłaty określonego w art. 2 ust. 2 ww. ustawy - z chwilą użycia zaświadczenia w sprawie innej niż wymieniona w art. 2 ust. 1.
Zgodnie z § 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zapłaty opłaty skarbowej "składający wniosek lub pełnomocnictwo albo dokonujący zgłoszenia zobowiązany jest dołączyć dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej (...) nie później niż w ciągu 3 dni od chwili powstania obowiązku jej zapłaty (...). Dowód zapłaty (...) pozostawia się w aktach sprawy, z zastrzeżeniem ust. 3", tj." na żądanie podmiotu, który dokonał zapłaty opłaty skarbowej, dowód zapłaty może zostać zwrócony, po uprzednim zamieszczeniu na nim adnotacji określającej datę dokonania zgłoszenia albo złożenia wniosku lub pełnomocnictwa, potwierdzonej podpisem osoby zamieszczającej adnotację, z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego. Adnotacja powinna być zamieszczona także na wniosku, zgłoszeniu lub pełnomocnictwie, z zastrzeżeniem, że zamiast daty dokonania zgłoszenia albo złożenia wniosku lub pełnomocnictwa należy określić kwotę uiszczonej opłaty datę wpłaty i numer pokwitowania lub numer rachunku bankowego, na który dokonano wpłaty. Adnotacji nie zamieszcza się na wniosku, zgłoszeniu lub pełnomocnictwie, jeżeli w aktach sprawy pozostaje uwierzytelniona kopia albo kopia dowodu zapłaty."

Zwolnienia z opłaty skarbowej reguluje art. 7 ww. ustawy, natomiast art. 2 oraz 3 określają, co nie podlega opłacie.


Załączniki:

Wniosek w sprawie nadpłaty