ULGI W SPŁACIE PODATKÓW I OPŁAT LOKALNYCH

Wydział/Jednostka prowadząca/Miejsce złożenia dokumentów

Departament Finansów, Wydział Wymiaru Podatków i Dochodów Podatkowych, ul. Sudecka 29, punkty kancelaryjne Urzędu Miasta, drogą pocztową lub drogą elektroniczną poprzez ePUAP:/UMJG/SkrytkaESP

Informacja telefoniczna:
tel. 75 75 46 218 (pok. 32)

Wymagane dokumenty:
1. Wniosek (podanie) o udzielenie ulgi wraz z uzasadnieniem i dokumentami (kserokopiami dokumentów) potwierdzającymi powołane we wniosku okoliczności.

2. W przypadku, gdy Wnioskodawcą wniosku (podania) o ulgę jest podatnik – podmiot prowadzący działalność gospodarczą, należy we wniosku (podania) wskazać rodzaj pomocy publicznej, o którą się ubiega, wraz z wymaganymi prawem dokumentami. 

3. W przypadku, gdy Wnioskodawcą jest podatnik - osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, można do wniosku (podania) załączyć dowody potwierdzające sytuację finansową lub zdrowotną, w szczególności: 
- oświadczenie o sytuacji majątkowej, wraz z:
* kserokopią zeznania podatkowego składanego do Naczelnika Urzędu Skarbowego,
* kserokopiami dokumentów przedstawiającymi uzyskiwane dochody oraz ponoszone wydatki,
* kserokopiami dokumentów potwierdzającymi sytuację zdrowotną, np. informacje o stanie zdrowia, niepełnosprawności itp.
- inne dokumenty mające według Wnioskodawcy istotny wpływ na zasadność udzielenia wnioskowanej ulgi.

4. W przypadku, gdy Wnioskodawcą jest podatnik – podmiot prowadzący działalność gospodarczą, można do wniosku (podania) załączyć dokumenty na potwierdzenie sytuacji finansowej np. bilans, sprawozdanie finansowe, zestawienie należności i zobowiązań.

5. W przypadku, gdy Wnioskodawca będący przedsiębiorcą - podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą, ubiega się o pomoc de minimis, należy do wniosku (podania) załączyć dokumenty wymagane prawem, w szczególności:
- formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis, stanowiący (Załącznik nr 1 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis),
- dokumenty o sytuacji ekonomicznej, w tym sprawozdania finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości,
- wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie otrzymanej w ciągu minionych trzech lat albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,
- informacji określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz.U. z 2024 r. poz. 40), tj. informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis, dotyczących w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis.

6. UWAGA! Do czasu przekazania przez Wnioskodawcę ubiegającego się o pomoc de minimis wymaganych prawem zaświadczeń, oświadczeń lub informacji, o których mowa w pkt 5, pomoc de minimis nie może być udzielona.

Opłaty
1. Podania, załączniki do podań oraz podejmowane na ich podstawie czynności urzędowe nie podlegają opłacie skarbowej.
2. Opłata skarbowa w kwocie 17 zł, w przypadku złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, wypisu lub kopii - od każdego stosunku pełnomocnictwa/ prokury.
3. Opłata prolongacyjna z tytułu: odroczenia terminu płatności podatku lub rozłożenia zapłaty podatku na raty; odroczenia lub rozłożenia na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę, która jest równa obniżonej stawce odsetek za zwłokę ogłaszanej przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Informacje podstawowe

Tryb postępowania w sprawach podatkowych regulują przepisy ustawy Ordynacja podatkowa. Zgodnie z przepisem art. 67a tej ustawy, Organ podatkowy, tj. Prezydent Miasta, na wniosek podatnika, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może:
1) odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty,
2) odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek,
3) umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną,
- przy czym na wniosek podatnika prowadzącego działalność gospodarczą można udzielać ulg w spłacie zobowiązań wyłącznie zgodnie z wymogami zawartymi w art. 67b wyżej wymienionej ustawy Ordynacja podatkowa.

W myśl przepisu art. 67b tej ustawy, Organ podatkowy może udzielać ulg w spłacie zobowiązań podatkowych, zarówno w formule pomocy de minimis (pkt 1) w zakresie i na zasadach określonych bezpośrednio w obowiązujących aktach prawa wspólnotowego dotyczących pomocy w ramach pomocy de minimis, jak również w ramach innych przeznaczeń pomocy (pkt 2).

Wnioskodawca może ubiegać się o ulgę w zakresie następujących zobowiązań podatkowych:
- podatku od nieruchomości,
- podatku rolnego,
- podatku leśnego,
- podatku od środków transportowych,
- opłaty skarbowej,
- opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
- opłaty uzdrowiskowej,
- opłaty targowej.

Katalog ulg w spłacie zobowiązań podatkowych:
- odroczenie terminu płatności podatku,
- rozłożenie zapłaty podatku na raty,
- odroczenie lub rozłożenie na raty zapłaty zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę,
- umorzenie zaległości podatkowych, odsetek za zwłokę lub opłaty prolongacyjnej - w całości lub w części.
      
Podstawa prawna


Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie właściwości organów podatkowych


Rozporządzenie Komisji (UE) nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz.Urz.UE L 2023.2831),


Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej


Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis


Uchwała nr 146.XX.2015 Rady Miejskiej Jeleniej Góry z dnia 15 grudnia 2015 r. w sprawie określenia opłaty prolongacyjnej



Załączniki:

Wniosek o ulgę w spłacie zobowiązań podatkowych
Oświadczenie o stanie majątkowym
Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
Oświadczenie Wnioskodawcy będącego przedsiębiorcą (podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą) ubiegającego się o pomoc de minimis