Wydział/Jednostka prowadząca
Wydział Finansowy, Referat Podatków i Opłat Lokalnych

Informacja telefoniczna:
Wydział Finansowy, Referat Podatków i Opłat Lokalnych
- pok.32, tel. 75 75 46 218.

Termin i sposób załatwienia

Wpłaty z tytułu opłaty skarbowej należy dokonywać na rachunek bankowy Urzędu Miasta Jelenia Góra:  
URZĄD MIASTA JELENIA GÓRA
BANK MILLENIUM S.A. O/JELENIA GÓRA
NR  98 1160 2202 0000 0000 6011 5566

Kod SWIFT (dla przelewów zagranicznych) BIGBPLPW

Opłatę skarbową można zapłacić:

- u inkasenta opłaty skarbowej wyznaczonego Uchwałą Rady Miejskiej Jeleniej Góry Nr 355.XLV.2017 z dnia 28 listopada 2017r. w sprawie inkasa opłaty skarbowej. Inkasentem jest Powiat Jeleniogórski - Starostwo Powiatowe w Jeleniej Górze, z siedzibą przy ulicy Kochanowskiego 10.
 
- w punktach kasowych Urzędu Miasta - ul.Sudecka 29 i ul.Plac Ratuszowy 58, czynnych w godzinach:

      od 7.40 do 14.30 (poniedziałek, wtorek, środa)
      od 7.40 do 15.30 (czwartek)
      od 7.40 do 13.30 (piątek)
      
Od 1 stycznia 2009 r. zapłaty opłaty skarbowej dokonuje się w formie gotówkowej u inkasentów opłaty skarbowej lub bezgotówkowo na rachunek bankowy tut. organu podatkowego.
Opłata skarbowa podlega zwrotowi, jeżeli mimo zapłacenia opłaty, nie dokonano czynności urzędowej, nie wydano zaświadczenia, zezwolenia (pozwolenia, koncesji).
W przypadku nadpłacenia lub dokonania nienależnej zapłaty opłaty skarbowej można ubiegać się o stwierdzenie jej nadpłaty.

Wnioski o zwrot/stwierdzenie nadpłaty z tytułu  opłaty skarbowej należy składać:
Wydział Finansowy, Referat Podatków i Opłat Lokalnych, punkty rejestracji Urzędu Miasta, lub drogą pocztową/elektroniczną. Jelenia Góra, ul.Sudecka 29, pok.32,    (email: podatki_um@jeleniagora.pl)

Podstawa prawna
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2018 r., poz.1044 z późn.zm.)
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej (Dz.U. z 2007 r., Nr 187, poz. 1330).
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r., poz. 800 z późn.zm.).

Inne informacje

Opłacie skarbowej podlegają:
    1. W sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej:
        ◦ dokonanie czynności urzędowej na podstawie zgłoszenia lub na wniosek,
        ◦ wydanie zaświadczenia na wniosek,
        ◦ wydanie zezwolenia (pozwolenia, koncesji);
    2. Następujące dokumenty:
        ◦ złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii - w sprawie z zakresu administracji publicznej lub w postępowaniu sądowym,
        ◦ wydanie wypisu lub wyrysu ze studium lub planu zagospodarowania przestrzennego.

Zwolnienia z opłaty skarbowej reguluje art. 7 ww. ustawy, natomiast art. 2 oraz 3 określają, co nie podlega opłacie.


Obowiązek zapłaty opłaty skarbowej powstaje:

    • Od dokonania czynności urzędowej - z chwilą dokonania lub złożenia wniosku o dokonanie czynności urzędowej,
    • Od wydania zaświadczenia - z chwilą złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia,
    • Od wydania zezwolenia (pozwolenia, koncesji) - z chwilą złożenia wniosku o wydanie zezwolenia (pozwolenia, koncesji),
    • Od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz od jego odpisu, wypisu lub kopii - z chwilą złożenia dokumentu w organie administracji publicznej, sądzie lub podmiocie, o którym mowa w art. 1 ust. 2,
    • Od przedmiotu opłaty określonego w art. 2 ust. 2 - z chwilą użycia zaświadczenia w sprawie innej niż wymieniona w art. 2 ust. 1.

Zgodnie z § 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zapłaty opłaty skarbowej "składający wniosek lub pełnomocnictwo albo dokonujący zgłoszenia zobowiązany jest dołączyć dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej (...) nie później niż w ciągu 3 dni od chwili powstania obowiązku jej zapłaty (...). Dowód zapłaty (...) pozostawia się w aktach sprawy, z zastrzeżeniem ust. 3", tj." na żądanie podmiotu, który dokonał zapłaty opłaty skarbowej, dowód zapłaty może zostać zwrócony, po uprzednim zamieszczeniu na nim adnotacji określającej datę dokonania zgłoszenia albo złożenia wniosku lub pełnomocnictwa, potwierdzonej podpisem osoby zamieszczającej adnotację, z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego. Adnotacja powinna być zamieszczona także na wniosku, zgłoszeniu lub pełnomocnictwie, z zastrzeżeniem, że zamiast daty dokonania zgłoszenia albo złożenia wniosku lub pełnomocnictwa należy określić kwotę uiszczonej opłaty datę wpłaty i numer pokwitowania lub numer rachunku bankowego, na który dokonano wpłaty. Adnotacji nie zamieszcza się na wniosku, zgłoszeniu lub pełnomocnictwie, jeżeli w aktach sprawy pozostaje uwierzytelniona kopia albo kopia dowodu zapłaty."




Załączniki:

Wniosek w sprawie nadpłaty